سیبک سر فرمان چیست ؟
در ماشین قطعه ای بنام سیبک فرمان ( Ball Joint) یا چپقی فرمان وجود دارد که وظیفه آن وصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق و واسطه چرخیدن چرخ ها میباشد . این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می شود. سیبک در چندین قسمت از ماشین بکار رفته است که قطعات شبیه به هم هستند اما هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.
این قطعه مهم در انتهای جعبه فرمان ماشین بسته می شود. از قسمت رزوه شده انتهای میل سیبک به قرقری فرمان وصل می شود. از سمت دیگر و از قسمت بال پین هم به سگدست چرخ جلو متصل می شود. بنابراین رابط بین جعبه فرمان وچرخ جلو سیبک فرمان است. هنگامی که فرمان را به چپ و راست می چرخانید، سیبک فرمان، چرخ ها را به چپ و راست هدایت میکند. نقش سیبک فرمان، چرخاندن چرخ ها، هدایت خودرو و راحت تر کردن این کار است.
نشانه های خرابی چپقی فرمان
-
لرزش فرمان در زمانی که در حال حرکت و یا در زمان دور زدن با خودرو هستید.
-
بعد از دور زدن در دور برگردان و یا بعد از پیچ ها فرمان خودرو به حالت مستقیم بر نمی گردد.
-
فرمان در زمان رانندگی به یک سمت کشیده می شود.
-
لاستیک های جلو به شکل نا منظم و زیاد ساییده می شوند.
-
کاهش فرمان پذیری خودرو
-
در هنگام عبور از دست انداز، صدای تقه شنیده می شود.
-
سفت شدن بیش از حد فرمان
-
لقی بیش از حد فرمان
علت خرابی
-
پارگی گرد گیر محافظ سیبک فرمان
-
لقی بیش از حد بر اثر کارکرد زیاد
-
خراب شدن رزوه ها و مهره ها
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.